Вплетени традиции

4—6 септември
Национално изложение на ръчно направени изделия от ракита, беленица, дрян, коноп, кожа, вълна и памук. Майстори от цялата страна демонстрират техники на плетене с естествени материали. Вдъхновяваща фолклорна програма.
Вплетени традиции е събитие, което представя съхранени знания и умения в практикуването на домашни занятия, свързани с поминъка на населението от различни части на България.

Когато говорим за плетене, обикновено си представяме жени, седнали на уютно място, които с куки в ръце създават някакво облекло. Всъщност плетенето може да бъде и без куки—нужни са само чевръсти пръсти и качествен материал. На практика всичко може да бъде изплетено—мебели, детски играчки, чанти, обувки, бижута, рогозки, камшици, рибарски мрежи, та дори и модни прически.

Днес все още има сръчни майстори, които проявяват гъвкавост и успяват да съхранят традиционни техники на плетене в направата на изделия, вписващи се идеално в бита на съвременния човек.

Посетете музей „Етър“ между 4 и 6 септември и се срещнете с тези майстори на плетива. Не пропускайте възможността да си подарите ръчно направено от тях изделие от ракита, беленица, дрян, коноп, кожа, вълна или памук.
Плетене с дървесни материали
Млади клонки от ракита, повет, дрян, леска, лозови пръчки или комбинация от тях и в миналото, и днес са чудесен материал за направата на практични предмети за бита—ошници, панери, куфари, мебели, кошове за сено и риба. Плетенето с клонки от различна дървесина е залегнало и в традиционното строителството. Типичната балканджийска къща е с плетени стени на втория етаж, техниката се използва и при изграждането на стопански помещения и огради. От преплетени клони се правят и лесите за сушилата, както и дъната на шейните за тор. Гъвкавостта на дългите свежи клони, в комбинация с формиращите скелета дървени елементи, гарантират здравината на всяко изделие. Вейките най-често се отсичат през пролетта, после обелени от кората и разцепени, според нуждите или вид на изделието, се изсушават на връзки, ако разбира се не се ползват веднага. За да върнат гъвкавостта си през зимата, те се накисват във вода. С разцепени пръчки могат да се оплетат и едри стъклени съдове — буркани и дамаджани, за да се запазят от удар. Големите кошове за съхранение на зърно и тръвните (пчелни кошери) се обмазват и допълнителни с кал.
Плетене с царевична шума
Много разпространено в миналото е плетенето с царевична шума (беленица) на груби постелки—рогозки и стъпки, чанти за дюлгерски инструменти и пазар, чехли, различна посуда. Днес материалът се използва предимно за направата на подложки за топло сервиране, панери, кутии за бижута, декоративни пана, кукли. Плете се с вътрешните по-чисти и нежни листа от царевичния мамул, които се събират и изсушават през есента. Преди работа с тях, за да омекнат и станат по-еластични, те се накисват във вода и се цепят по дължина, ако изделието трябва да е по-фино. Тъй като листата беленица не са с голяма дължина, техниката на плетене изисква те да се изнаждат, като се усукват отделните парчета. Образуваната „нишка“ се преплита с основата на стана при плетенето на рогозки или със специална кука се прокарва през изплетени вече редове, когато се изработват подложки и панери. На този принцип се плете и с листа от камъш, лико или рафия.
Плетене с прежда
Прежда се наричат дългите непрекъснати, усукани нишки или влакна, използвани за тъкане, шиене, плетене и бродиране. Те са от естествени или синтетични материали. Преждата с растителен произход се прави от лен, памук, коноп, коприва, а с животински—от вълна и коприна. Нишки с голяма дължина и гъвкавост са идеалния материал за плетене с ръце, куки, совалки. Традиционните плетива са постелки, завивки, предмети за дома, шнурове, горно и долно облекло. Много от тях са неотделима част и от съвременния бит. Днес се плетат още бижута, играчки, аксесоари. Различните техники, ползвани при плетенето с естествени прежди, както и спецификата на отделните материали, обуславят огромно разнообразие от плетива – от бижута с техниката фриволите и фината калоферска дантела до едро изплетеното с ръце одеяло или килим.
Плетене на въжета
Въжетата са необходимост за домашни, транспортни и индустриални дейности в миналото. Те се правят от нишки на коноп, козина и лико. След усукване и окатяване въжетата придобиват значителна здравина и товароносимост. Техниките за направата на въжета зависят от желаната дължина и дебелина на изделието, количеството за изработване и възможностите на майстора. Най-простият начин е с ръце—нишките коноп се закачат на кука или пирон и с ръце се увиват. По-усъвършенствано е плетенето с въртящи се макари, монтирани на неподвижна дървена рамка и специален дървен чук с жлебове.
Въжарството първоначално е домашно занятие, а по-късно самостоятелен занаят.
Плетене с кожа
Още от древността кожата, обработена или не, е основен материал за направата на различни изделия. Нейните качества обуславят възможностите за ползване—за шиене на дрехи, обувки, чанти; плетене на върви, въжета, камшици; направа на сарашки изделия, части от военното и техническо оборудване—ремъци, каиши, амуниция и др. Яки и издръжливи в различни условия, дори тънките кожени ленти са верен спътник в труд и в бой, а когато се сплетат, здравината им става изключителна. При плетенето с кожа се ползва преплитане на три или повече ленти, или с лента се съединяват части от различни материи, като се осигурява както здравина, така и еластичност. Кожени колани пазят кръста и китките при тежка работа, а включването на елементи от текстил, метал и керамика добавят неповторима художествена стойност на предметите.
Плетене с коса
Съвременните модни тенденции ту изкарват на преден план прическите с плитки, ту ги пренебрегват. Дългата гъста коса от праисторически времена е благослов, но и пречка при всекидневния труд. Това налага прибирането й в плитки, които са с различен брой и начин на сплитане. В народната традиция и момите, и жените трябва да са с дълги коси. Момите могат да носят косите си разпуснати или ги да плетат на плитки. Ако косата на девойката е тънка или къса, добавят се косичници—допълнителни плитки от коса, конци и вплетени монети, маниста, мидички, които освен красота, предпазвали момата от уроки. Косичниците се закрепят на лента и се връзват за косата на врата, или на прочелници, богато украсени с понпони, бродерии, пайети и пера. След брака жените вече сплитат косите си само на две плитки и ги прикриват под забрадка.
* * *
Програма
Музикални и танцови изпълнения
* * *